fredag 8 januari 2010

Fredag och nyheter

Visst är fredagkväll en riktigt mysig stund. Hemkommen från jobbet tar vi fika och tittar på massor av foto från Peru. En av våra reskamrater har skickat över en länk med massor av foto från vår resa. Minnena kastar sig över oss igen. Vilken resa!!
Idag har det troligen inte hänt något alls i Sverige eller för den delen i hela världen. Vän av ordning säger nu att: - visst har det gjort det. Varför är då det enda man pratar om i radio en fem!! år gammal händelse? nämligen stormen Gudrun. Till råga på allt har man med detta på nyheterna. Då frågar jag mig: vad är en nyhet? Hur länge är en nyhet en nyhet? Som jag ser det är allt en nyhet för mej tills jag har hört det första gången. Då upphör det att vara en nyhet. Det innebär ju inte att det inte kan vara en nyhet för någon annan dagen efter men... vem hörde eller märkte inte något av stormen Gudrun för fem år sedan????
Varför ska alla media alltid dra upp gamla tragiska händelser, ex. Estonias förlisning, mordet på Anna Lind, tsunamin och just nu stormen Gudrun? Det känns som att man inte anser att vi har tillräckligt med tragiska händelser på vår jord utan måste älta allt gammalt om och om igen. Det händer ju faktiskt många glada händelser varje dag men dom får aldrig plats på nyheterna i radio, TV eller tidningar.
Som motvikt mot allt tråkigt har jag lagt in en bild på en riktigt glad kisemise.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar