fredag 1 januari 2010

Böcker och läslust


Periodvis har jag inte lust med något annat än att ligga på soffan/sängen och läsa, den ena boken efter den andra. Just nu ligger den galna läslusten långt borta. Den har inte funnits i mitt liv under hela 2009. Jag har letat efter den och jo, jag har läst en och annan bok men aldrig känt den där riktiga lusten att läsa. Har väntat och längtat efter att den skulle komma åter.

Nu tror jag det har vänt! Kände en svag ilning i läslustnerven häromdagen då jag stod i bokhandeln med den senaste boken av Karin Brunk-Holmqvist. Den heter Rosa elefanter. Hon skriver med mycket humor vilket jag gillar. Jag tycker om att skratta oavsett om det är en bok eller en film. Bredvid den låg den senaste boken av Marianne Cedervall, Svartvinter. Jag har läst hennes förra (vet inte om det är första) bok: Svinhugg. Den var riktigt bra. Den nya boken handlar om två damer, samma damer som i den förra. Dessa damer är inga dussinvarelser, dom löser sina problem på sitt eget sätt. Mycket underhållande. Ska försöka få mina väninnor i bokklubben Bokmalarna att gå med på ett byte av bok som vi skulle läsa till nästa träff. Jag hade vid förra tillfället ett förslag på en bok som heter Flickvännen. Den handlar om en tjej som lever med en maffialedare. Tror dock att ovanstående böcker gör mer för mina skrattmuskler. Det blir nog ett stadsbesök i morgon för att inhandla dessa två böcker. Det är ju en god början på ett nytt år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar