lördag 21 juli 2012

Frukost på altanen

Vill först tala om att klängrosen i förra inlägget heter "Kordesii".
Innan vi åkte på semester fick jag en massa perenner som jag beställt via Odla.nu. Det stod att det var bra att plantera dom i krukor först så dom rotade sig ordentligt. Sagt och gjort, det fixade vi. En av dom råkade planteras i en kruka utan hål i botten! När vi kom hem höll den på att drunkna. Vattna växterna utomhus hade inte varit så betungande för våra snälla grannar. Det hade vår herre skött alldeles själv i övermått. Dom stackarna som riskerade drunkningsdöden är Kärleksörten "Purple Emperor". en vackert röd kärleksört. Faktiskt är det redan knoppar i dom. Jag planterade raskt dom i rabatten i stället och dom ser ut att må bra.
Idag har vi suttit på vår nygjorda altan och ätit frukost! Kan säga att det inte är många gånger denna sommar vi gjort det. Frukost och melodikrysset! Härligt!
Solen har dock inte bestämt sej för om den ska skina riktigt eller leka kurragömma ibland molnen.
Här kommer foto från resten av vår härliga resa genom Sverige och Norge.
 I Bergen tog vi Flöjeln upp högt över staden.
 Far och dotter beundrar utsikten.
 Även det gamla Bergen tog vi en runda i. Fantastiska trähus, sneda och vinda. Det vi inte riktigt förstod var gatan mellan husen som var träbelagd som ett golv. Någon som kan förklara?
 En dag gjorde vi en utfärd till Mosters kyrka som ligger på Bömlo. En av tre kyrkor i Norge som gör anspråk på att vara den äldsta kristna kyrkan. Vacker är den hur som helst. Fick inte fota inomhus så det fick bli en bild från utsidan.
 Vi vandrade också upp på fjället Siggjo som ligger på Bömlo. En fantastisk utsikt var det.
 Två glada vandrare på väg ner igen.
 Mycket nöjda med vår bedrift är vi här nere igen.
 Så här vackert var det över havet den kvällen vi la ut krabbetinor.
 Dagen efter vittjade vi dom och det här var den största krabban vi fick. En stor honkrabba som svärsonen inte bangar för att hålla.
 När vi tömt krabbetinorna på sitt innehåll körde vi omkring lite med båten och kom till en brygga i ett friluftsområde. Där fann dottern en jättestor sjöstjärna som fiskades upp för en närmare titt. Vi kastade tillbaka den när vi kollat in den.
 Vattnet är härligt grönt och alldeles klart. Här är det några meter djupt men man ser ändå botten och dom små fiskarna som simmar där.
 Vår krabbfångst innan dom gick i grytan.
Ni som orkat läsa ända hit, nu är det slut på semesterbilder.
Ska nu ut i solen medan den är på gott humör.

2 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder, hoppas det var bättre väder i Norge.
    Här hemma är det bara för dåligt i sommar. Ja, nu klagar jag lite...men längtar faktiskt efter sommar och SOL nu, att bara få lapa sol och inte springa ut och in mellan skurarna.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Ååå, vilken härlig semester och jag som älskar Norge av hela mitt hjärta och Bergen speciellt.....jag blir lite sjuk. Härligt och vackra bilder också! Nu blev jag sugen på en Norgesemester.....
    Jag vet inte alls säkert, men det var ju magasin för handel på Bryggen tidigare och eventuellt är trägolven där för att göra det lättare att gå med kärror med säckar på. Men jag vet inte säkert.
    Mysigt är det i alla fall!
    Härlig vandring också.
    Agneta kram

    SvaraRadera