söndag 8 juli 2012

Lite lön för mödan i trädgården

Nu blommar det riktigt fint i trädgården. I fjor planterade jag tre liljeknölar och två av dom överlevde och kom upp i år. 
Den här liljan är den första som slagit ut. Den har jag haft väldigt många år och den har förökat sig väldigt bra trots att det under flera år var fullt med liljebaggar som åt den kal. I förrfjor började jag föra ett krig mot dom fulingarna och nu ger det frukt. I år har jag endast dödat 5-6 stycken och nu verkar det lugnt på den fronten.

 Pionen som stod här när vi flyttade hit slår snart ut. Det har blivit en enda! knopp i år. Fast det är ett fall framåt, i fjor var där inga knoppar alls.
 Krukorna som hänger på väggen är egenimport från England. När äldsta dottern bodde där var vi på besök . I en handelsträdgård fick jag syn på dom här krukorna. Jag hade aldrig sett sådana "halva" krukor i Sverige då och ha-begäret kom över mej. Två stycken fick följa med hem. 
 Tror detta kallas honungslök. Satte en sådan för några år sedan och den förökade sig tacksamt så i år är där fem blommor.
Hostan är väldigt frodig och fin i år. Förvisso odlar man den mest för bladens skull men blommorna är vackra dom med.

2 kommentarer:

  1. Så fina blomor..Javisst är det honungslöken..jag har 2 st kvar av 5 st...Jag har samma röda lilja ..men ännu bara knoppar..men inga liljebaggar iår..o inga ifjol heller..de är äckliga jävlar som man får kraaama sönder.

    SvaraRadera
  2. Så vackra krukor...passar jättefint på väggen där. Vackra växter. Nu får man verkligen belöning för sitt trädgårdsarbete. Bara att gå runt och ta in allt.
    Kram Eva

    SvaraRadera