onsdag 18 november 2009

Lyckligt okunnig mm

M-L skriver:
Lyckligt okunnig!
I borjan av var resa upp i Anderna sag jag en skylt dar det stod "Curva pelegrosa". Jag tyckte det var ett fint namn pa en kurva och forundrades lite over att dom dopte kurvorna.
Ni som kan spanska forstar nu varfor jag satt denna rubrik. Efter ett tag insag jag att alla kurvor hette Curva pelegrosa. Mycket markligt.
Forklaringen fick jag da jag fragade en av vara spanskkunniga medresenarer.
Curva pelegrosa betyder farlig kurva!!! Ibland ar det battre att leva i okunnighet.

Dagens resa har enligt var guide varit karaktarsdanande!
Den startade fran Arequipa kl. 10.00 i morse. Nu ar klockan 22:10 och vi har precis anlant till Nasca. Vagen har innehallit nagra olika ovningar i talamod, bemastra sina radslor och trana sittflasket.
Talamod och traning av sittflask ar val inget konstigt pa en bussresa som varar i 12 timmar. Bemastra sina radslor maste man gora da bussen ibland hanger utanfor vagen i kurvorna samtidigt som den har mote med en STOR volvolastbil. OBS! vagracke obefintliga, i basta fall nagon pinne pa ca. 30 cm.
Hotellet i Nasca ar superflott! med pool mitt i en tradgard med massor av blommor och palmer. Fatta att vi mar gott. Nu ska vi ga ner och bestalla var sin Pisco sour.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar