fredag 22 juni 2012

GLAD MIDSOMMAR

Den här veckan har det varit full fart.
I måndags fick jag några ställe ovanför halsen renoverade.
1. Jag var hos tandläkaren. inga hål, putsning och lite pillande med den där kroken, -750 kr! Skulle nog blivit tandläkare i stället. Verkar vara en lukrativ bransch.
2. Efter tandläkaren blev det betydligt trevligare, ett besök hos frissan. Min frissa Jenny är superduktig med sax och rakblad.
3. Efter dessa besök var det dags för två pass på gymmet.
Tisdag: vädret var helt OK och jag tog veckans cykeltur till jobbet. Hem från jobb samma dag blev det inte riktigt full fart utan mer knappt styrfart. Eftersom jag inte kan släpa med matsäck när jag cyklar så blev det till att äta på jobb och den middagen var inte gjord för att köra ett hårt träningspass på kom jag underfund med. Kändes bra i början av passet men väl ca. 7 km hemifrån tog all ork slut. Min enda tanke därefter var "macka med honung och ost, trampa, macka med honung och ost, trampa"!!
När jag äntligen ramlade in på gården undrade Hasse hur det var fatt? Mitt svar blev såklart: "macka med honung och ost! Kastade av mej jacka, hjälm, handskar och annat extra för att göra en störtdykning in i skafferi och kylskåp. Som tur var hade min älskade vän kokt kaffe. Efter 10-15 minuter, intag av ett mandelbröd med honung och ost och en kopp kaffe kände jag att kroppen upphörde att darra invärtes.
Sensmoral: ät en ordentlig måltid innan träning!
Efter cykelturen var det dags för ett besök hos svärföräldrarna, svärmor fyllde nämligen år. Som vanligt god mat, dryck och tårta på det. Vi grattade med en middag som än så länge bär en liten hemlighetsstämpel. Jag återkommer längre fram med bilder från det speciella tillfället. Nyfiken Anna?!
Onsdag: vilodag.
Torsdag: efter jobb tog jag en liten cykeltur. Hade egentligen bokat två pass på gymmet men jobbade lite över och handlade istället. Tog en liten cykeltur på två mil efter hemkomsten. På kvällen grillade vi.
Både onsdag och torsdag har vädret varit underbart här. Igår kändes det faktiskt som riktig sommar. Idag är det som vanligt igen, blåsigt och mulet.
Här kommer några foto från vår trädgård som den ser ut just nu.
 Jasminbusken har slagit ut ordentligt. Doften är fullständigt bedövande. Skulle dock vilja att den stod lite mer fritt. Den står ovanpå husväggen, varken bra för huset eller busken. Någon som tror att det går att flytta en buske i den här storleken?
 I växthuset händer det en del. En av mina chiliplantor har redan fått en liten chili. En liten uppnosig sak som heter Hungarian hot wax.
 Här är en annan chili med en fantastisk blålila färg på både blad och blommor. Namnet på den kanske inte passar just idag. Den heter Blue Christmas!
 För första gången har vårt olivträd fått oliver. Nåja, som ni ser långt ifrån ätfärdiga men det är många.
 Den blå riddarsporren lyser också vackert.
 Snart dags att plocka fläderblommor för att göra saft.
För mej är frukosten dagens bästa måltid. Dagen till ära blev yoghurten toppad med några jordgubbar från egen skörd.
Nu vill jag önska alla kära blogvänner en riktigt skön och vilsam 
GLAD MIDSOMMAR

7 kommentarer:

  1. Glad Midsommar till dig och din familj också!

    Och vilka fina blommor du har och så det växer i växthuset, härligt. Som vanligt är du flitig som en myra med att cykla och spänsta, beundransvärt.

    Vilken fin bild du har i headern.

    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Ja det var en fullspäckad vecka , hoppas du får det lugnt och skönt över midsommar. JA ibland gör man fel,, men förhoppningsvis lär man sej av sina fel. Så mycket fina blomster du har i din trädgård, det är verkligen den vackraste tiden nu. Ja vi har också haft sommar , men den försvann i dag ....typiskt HA det gott Kram

    SvaraRadera
  3. Glad midsommar till dig och din man.

    SvaraRadera
  4. Glad midsommar önskar mor o far till både Hasse och dig. Här är det regnigt och vått just nu, så jag har satt midsommarstången på bordet här inne.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  5. Trevlig Helg till er allihop.
    Det kan man kalla för "full vecka" !

    SvaraRadera
  6. Ja det va en full vecka. Ja jisses va stor buske.. kanske den skulle gå att flytta på våren då inte nått är utslaget..om man får med en stor klump jord..vetefasen hur du skulle göra.. en grävmaskin?? el så måste du dela den , då skulle det gå..o då sätter du dem brevid varandra sen.Du hade mycket häftiga saker i växthuset!!.. ha en skön dag! Kram/ Christine

    SvaraRadera
  7. om du vill kan jag sända frön av vallmon.. de skall ju sås nu o kommer opp nästa sommar...ja de kommer ju nog opp denna sommar oxå.. då jag sådde fransvallmo så blev de ca 3 cm första sommaren o sen blomma de andra sommaren.

    SvaraRadera