fredag 18 november 2011

Äntligen fredag!

Fredagskvällen har som vanligt innehållit en god middag och därefter TV. Det är nog den enda kvällen som vi inte brukar missa att slå på TV:n. Vi brukar titta på Doobido och Skavlan. Jag har skrivit om Skavlan förut och jag är stormförtjust i den mannen och hans TV-program. Han har så många intressanta gäster där. En salig blandning av olika människor. I kväll fick vi lära oss att det finns en norsk sångerska som heter Marit Larsen. En fantastisk liten, OK 28 år, tjej med en otroligt fin röst. Blev väldigt sugen på att köpa en av hennes skivor för att lyssna mer på henne. Han hade också en tjej som var med på Utöya och hennes pappa med i programmet i kväll. En otroligt gripande berättelse som naturligtvis fick lite tårar att rinna till hos mej.
Jag vet inte vad det är Skavlan gör som får mej och många andra att sitta som klistrade vid TV:n under programmet. Tror att det är något med hans sätt att ställa frågorna och hans sätt att verkligen lyssna in sina gäster, aldrig ironisera eller göra narr av dom. Han är i mitt tycke otroligt duktig!
Sen gör det ju inte saken sämre att norska är ett språk som det sjunger om.
Tror jag håller på att bli lite kär i Norge.

4 kommentarer:

  1. Skavlan är skavlan och tillhör en trogen fredagsvana. Han var borta en liten stund och det kom en vuxen tant i stället, Grosvold, kanske inte så illa hon heller men det var inte det samma. Jag tror vi var många som blev glada att få Skavlan tillbaka på fredagskvällarna. Nu tycker jag faktiskt det är ännu bättre för det är svenskar med också så jag får sett lite av den varan också. Men min man tycker S. är en fjant.. det är kanske helst oss damer som gillar programmet.. Själv gillade jag nog bäst 'Wallander' ikväll, se det är det fina, vi får med oss lite nytt som vi inte alltid har i rutan.. Utøya är en tragedi, som berör alla.. Men du, norskan hör jag hela tiden, tacka vet jag klingande skånska, det får mig smått salig, eller norrländska, gotska... vi har många fina toner i sverige också :)

    SvaraRadera
  2. Maken och jag brukar se enbart nyheterna på TV, oftast, och då ser vi alltid lite av Skavlan. Varje gång tänker vi att nästa gång måste vi se hela hans program men vi brukar glömma och fredagar äter vi sent. Men håller med om att han har ngt speciellt, han får folk att öppna sig, att må bra på ngt sätt. Trots att det är underhållning så känns det inte som han gottar sig i saker, det är nog det som gör programmet så speciellt.

    SvaraRadera
  3. Fredags kvällarna här har vi alltid tittat på Doobido ,men de sista veckorna har vi börjat tröttna på det så vi har tittat på någon film istället igår blev det en av mina favoritfilmer "Livet från den ljusa sidan" med Jack Nickolsson helt underbar. Men nästa vecka börjar ju På spåret igen Ha en fortsatt skön helg/Kram

    SvaraRadera
  4. Jag hørde av en på jobbet att Skavlan inte pratar norska... :)
    Men jag tittar också på det, gillar han.
    Kram Jeanette

    SvaraRadera