onsdag 16 november 2011

Studiebesök

I går var jag tillsammans med en del av personalen på en av mina enheter på ett riktigt upplyftande studiebesök. Vi var på Caremas verksamhet i Valdermarsvik. Ja, jag arbetar på Carema fast det är inget att skryta med nu för tiden. Stället vi var på heter Björkebacken och har en väldigt fin verksamhet med en otroligt engagerad personal som visade oss runt och berättade om hur dom har det. Det känns gott att se och höra så engagerad personal prata om sina boende och allt dom gör för dom. Kan informera om att både där och hos oss får alla som vill komma ut hur mycket som helst, inga blöjor vägs, ingen ligger i kissiga blöjor och ingen behöver sitta ensam och dö framför TV:n. Har hört den här sortens påhopp under några veckor nu och börjar bli hjärtligt trött på det. Vet att det finns ett stort engagemang hos personalen som arbetar närmast de boende. Ja, säger jag till alla journalister, hoppa gärna på ledningen och riskbolaget som äger Carema för deras skatteplanering, bonusar och annat. Men låt oss som arbetar närmast de boende få slippa att bli slagpåsar i den smutsiga hanteringen.
Till något betydligt trevligare. Jag har massor av knoppar i två november/julkaktusar. Har aldrig kunnat skilja dom sorterna åt och vet inte vad det är jag har eftersom dom är så gamla och jag minns inte när jag köpt dom. Vackert blir det i vart fall.
Idag har vi kallt, -5,3 var det i morse när jag steg upp. Solen lyser och det är alltså ett härligt väder. Jag är hemma i förmiddag för jag och min kollega ska åka till Malmö vid middagstid och vara med på en utbildning som Socialstyrelsen håller i. Ska bli intressant.
Rimfrosten ligger tjock på allt. Här är vissna blomställningar från fjärilsbusken.
Några vackra löv från blåbärsbusken lyser i solskenet.


4 kommentarer:

  1. ...har skrivit många kommentarer men de kommer aldrig in - provar igen??!!

    Antje

    SvaraRadera
  2. ..jaha då funkar det plötsligt - märkligt...

    Hur som helst tycker jag att det är skit att ni som gör ett kanonjobb får bära hundhuvud åt somliga giribukar - fy f--n rent ut sagt..

    Fint med frost.
    Här i norr kan jag trösta dig (om det nu är till någon tröst) att snön lyser med sin frånvaro utom den riksbekanta slingan som min man nöter på och frotterar sig med diverse landslag;)

    Kramelikram

    SvaraRadera
  3. Underbara bilder och håller i övrigt med Antje om att det är skam att de som gör ett fantastiskt jobb ska få ta skiten för de som itn agerar som de ska.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Usch ja, varje gång något kommer upp inom äldreomsorgen känner vi som fotfolk oss angripna. Men få in mer resurser hade inte varit dumt, vi kan alltid göra mer, det sociala har de äldre aldrig nog av. Kafebesök, konserter, en helgtur och så vidare.. Här hos oss opererar dom med bemanningsnormer. 1:5-7 (1 pers/5-7 pas) på kvällstid på långtid, då löper man benen av sig. Tänk att kunna sitta uppe och se på tv samman eller läsa högt..

    SvaraRadera