söndag 28 mars 2010

Sovmorgon

Efter en riktigt skön sovmorgon vaknade jag av att solen faktiskt tittade fram bakom molnen. Slängde in sängkläderna i tvättmaskinen och funderar nu på om det inte är läge att hänga dom utomhus. Inte mycket som slår doften av nytvättat som hängt och torkat utomhus.

Dagens vägning var inte mycket att hurra för - 0,2 hg! Men det var ju inte + i alla fall. Alltid något att glädja sig åt.
Under vintern har våra vänner?? hararna ordnat så att vi måste plantera nya äppelträd. Dom har skalat av all bark en bra bit upp på träden. Hur trist som helst. Jag fattar inte varför dom inte kan hålla sig till alla träd som finns i skogen.

Det finns fler som haft party under snön i vår trädgård nämligen mullvaden. Lätt att spåra hans framfart med hjälp av högarna han lämnar efter sig. Gräsmattan? liknar en nyplöjd åker. Fattar inte, dom måste vara urstarka som får upp jorden i högar när den är stenfrusen flera dm ner. Samma där, varför måste dom vara i vår trädgård??? Dom har massor av plats ute på åkrarna runt huset. Men icke! Vår trädgård är bästa partyplatsen. Med tanke på att det finns högar överallt tror jag nästan att dom är berusade när dom far runt där i underjorden. Pratade en gång med två kvinnor som kom från Sundsvallshållet. Dom var på besök här i söder. Dom undrade vad vi hade för konstiga högar här nere på våra gräsmattor. Trodde knappt mina öron. Dom hade aldrig hört talas om mullvadar. Fanns inte där uppe sa dom. Jag lovade att dom kunde få ett gäng marodörer av mej om dom ville. Dom tackade dock nej!!

3 kommentarer:

  1. Jag förstår att jag är skonad för mycket, det där ser ju himla trist ut. Jag har aldrig sett en mullvarp, annat än i tecknade serier. Du ser inte ut att behöva jordfräs direkt, och harar, vilken skada dom kan göra.Appleträd tar ju sån tid att få stora med frukt. Nej, detta var jammen inte kul..

    SvaraRadera
  2. Oj, här uppe finns det faktiskt inga mullvader. Inte vad jag sett iaf :) Vi har bara vilsna älgar som ibland trampar för nära inpå bostadsområdena.
    Men det ser helt helt helt vackert ut med barmark!! Längtar dit

    SvaraRadera
  3. Det har helt klart sina fördelar att bo norrut men även att bo söderut, snabbare barmark. Vi får väl ta det onda med det goda var vi än bor.

    SvaraRadera