söndag 12 september 2010

Kameraköp

Funderar på att köpa en systemkamera. Sen jag började ta foto till bloggen har intresset för fotografering tagit fart. Har också funderingar på att gå med i en lokal fotoklubb men tiden räcker inte riktigt till just nu.
Åter till kameran. Vilken ska vi köpa? Det är den stora frågan. Jag tror att jag kommit ner till två stycken att välja mellan nu, nämligen Nikon D 3000 eller Canon EOS 1000. Det är vi som köper men eftersom det till största delen är jag som fotograferar så lägger sig inte Hasse alls i vilken det blir. Är det någon därute i cyberspace som har någon erfarenhet av någon av dom? Snälla, kom med åsikter i så fall.

6 kommentarer:

  1. Har inte provat någon av dessa kameror men både Canon och Nikon är säkra märken.
    Antalet pixlar är inte så viktig men kolla så att brännvidden inte är mer än 55.

    SvaraRadera
  2. Säger som Orienteringtanten: säkra kort!
    :)

    SvaraRadera
  3. Jag har den Nikon du nämner, husmorskameran kallas den här. Enkel att använda med en stabilisator som ska förhindra allt för suddiga bilder ( och dom kommer - tro mig!) Jag fotar mest uti i trädgården ( se Mias Hageliv om du vill) och med ett extra macroobjektiv får även jag som är helt ny i gamet tagit bra bilder, tycker jag i varje fall. Det är min första systemkamera och har faktiskt ingen erfarenhet att jämföra med, men priset är inte allt för blodigt och den duger till mig. Kul är det dessutom, när man först börjar kan man inte sluta. 200 bilder på en kvart är ingen problemer.. Skulle önska jag hann gå en kurs jag också, men livet är ju inte slut ännu.. Lycka till - se å få deg et kamera!

    SvaraRadera
  4. Jag har en Canon som jag gillar kanon! :D

    SvaraRadera
  5. Vi har en Nikon, men båda modellerna du nämner har jag hört bra om, så ta den som är lite billigare :)

    SvaraRadera
  6. Tänk va bra det är med bloggar, jag funderar också på en ny kamera, men har ingen aning vad man ska välja. Nu kan jag återkomma till ditt inlägg och kolla vad "experterna" säger:)...ja, och spara ihop några tusen då förstås:)

    SvaraRadera