söndag 26 september 2010

Varför kommer jag inte på dom smarta konklusionerna?

Varning! Detta blir ett djupare inlägg så ni som mest känner för skoj idag kan sluta läsa här.
Hörde idag på radiosändningen från bokmässan. Dom intervjuade en författare, en kvinna som jag aldrig hörde namnet på. Hörde hellre inte vad hennes bok hette. Det handlade om ordets betydelse för hur vi ser på olika företeelser. Dom pratade om kvinnor och detta urgamla yrke som idag har bytt namn i en del länder, nämligen horan. I Holland bytte man ut hora mot sexarbetare redan någon gång på 80-talet. I akt och mening att någon gång i framtiden kunna legalisera detta yrke.
Smaka på orden: hora respektive sexarbetare. Visst låter det sistnämnda mer respektabelt. Ett respektabelt yrke måste ju naturligtvis legaliseras eller hur? Vips så har vi ett problem mindre i samhället. Männen kan ostört ägna sig åt att kn..a rundor bland hororna utan att skämmas. Visst är livet underbart.
Ett annat ord dom diskuterade var ordet surrogatmamma. Vad är då det? Jo, en kvinna som föder barn åt en annan kvinna och som sedan barnet väl är framfött ger upp alla tankar på det. Det är ju bra för alla dom stackars kvinnorna som inte själv kan få barn. Vem är då egentligen surrogatmamma och vem är mamma? Det måste i rimlighetens namn vara kvinnan som burit och fött barnet som är mamma. Den kvinna som tar hand om barnet är väl en ersättningsmamma, dvs. surrogatmamma.
Visst är det spännande att vända och vrida på ord.
Dom här två, sexarbetaren och surrogatmamman vad har då dom gemensamt? Ingenting vid en första fundering och det är där min rubrik landar in. Författaren menade att dom gör samma sak, vilket jag håller med om när även min tanke har snurrat några rundor.
Nämligen lånar ut sin kropp till andra som kan betala för vad dom vill ha!!

3 kommentarer:

  1. Aa, jo. Det är sant. Det är kul att "vända" på ord :)

    SvaraRadera
  2. Jag har full beundran för dom som kan kliva ur sin kropp, ta bort sin själ, och sälja skalet. Det kan jammen inte bara vara enkelt. Men detta att det är lov att sälja sex, men inte köpa har jag tro på. Kvinnorna ska inte straffas, dom går inte där för att det är kul, men snuskgubbarna kan dom ta.. på andra sidan händer det alltid en massa fult och våld om det säljs i skymundan, olagligt.. inte lätt det där. Inte är det lätt med 'feed' heller, jag har inte läst det där, kanske jag borde se efter..
    Ha en fortsatt fin uke :)

    SvaraRadera