söndag 3 juli 2011

Sommarfest på lövad dansbana.

Igår kväll var det dags för årets första sommarfest i Verum. Arrangerade gjorde som vanligt Verums byalag. Stensons orkester spelade upp till dans på lövad bana. Alla ingredienserna för en lyckad fest som knyter an till det gammaldags sättet att ha sommardans på var så klart på plats. Chokladhjulet, gevären för prickskyttetävlingen, varulotterna, ålalotterna och den kokta korven fanns där. I köket hade vi fullt upp med att sälja fika, hembakade kakor, kaffe/te och läsk/vatten fanns att köpa. Vi hade en otrolig tur med vädret. Om det finns optimala förutsättningar för en lyckad sommarfest så uppfylldes alla med råge i går. Värmen var fantastisk, 25 grader vid 21:30, inget regn eller åska och faktiskt väldigt få mygg/knott. Dom små odjuren brukar ställa till det annars. I går var det dock en svag vind under större delen av kvällen som drev bort fulingarna. Det kunde inte bli bättre. När vi kom hem vid 2-tiden på natten var det fortfarande 19,6 grader ute!!! Snacka om tropisk natt. Härligt! Bara någon mil bort hade regnet öst ner fick vi veta under kvällen. Någon höll nog sin vakande hand över arrangemanget.
Hade kameran med mej men glömde tyvärr bort att ta foto innan mörkret fallit. Det enda fotot som möjligen passerar mitt kritiska öga är det ovan. Här kan ni (förhoppningsvis) se lottstånden. Får väl försöka komma ihåg kameran lite tidigare nästa sommarfest vilken går av stapeln den 6/8.

I går fick jag också en härlig komplimang. Fick veta att en av medlemmarna i byalaget läser min blogg och uppskattar både text och foto. Jag blev glad ända in i hjärteroten när du berättade det Christer. Beröm är underbart roligt att få. TACK!

Vi har fortfarande varmt och skönt här idag. Trots det har jag satt i deg till bröd. Ett supergott GI-bröd bakat på dinkelmjöl. Det ska jäsa tre gånger så jag hinner hämta mej i värmen mellan gångerna.
Under jäsningen hinner jag ta ett tag i rabatten där ogräset har fått härja fritt alldeles för länge.

3 kommentarer:

  1. Roligt med komplimang och jag är villig att hålla med!
    Nu är det verkligen varmt och sommar!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Utedans....nu blir jag nostalgisk. För flera år sen var vi stammisar på ett logdansställe. Det var en rolig tid ! Och utedans finns det fortfarande i närheten, men hur ska det bli av....`? Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Skönt att kvällen blev lyckad, det hjälpte att jag höll tummarna då så ni slapp regnet :-)
    Du var värd den där kommentaren, du har en så fin blogg med mycket intressant läsning.
    Jag har också försök baka med GI eller LCHF men det ska alltid vara fiberhusk i recepten och jag gillar inte det.
    Kram!

    SvaraRadera