lördag 10 september 2011

Galet mycket svamp

Skrev ju i förra inlägget att jag skulle hämta in svampen som Hasse sett i går. Tog cykeln och körde en bit för att sedan ta till apostlahästarna. Kan säga att jag skulle behövt en mycket större svampkorg. Jag visste på ett ungefär var han sett svampen men gick in en bit innan i skogen längs ett gammalt traktorspår. Hittade rödgul trumpetsvamp och blev riktigt glad. Gjorde som vanligt och plockade rent, även de små. Reste mej upp och tittade efter fler. Det var här någonstans jag insåg att jag inte behövde plocka så väldigt rent. Såg några svampar där och där och där och där! Phu! Insåg också att jag aldrig skulle hinna plocka alla idag. Jag plockade på tills korgen var full. Bestämde sedan att gå till stället Hasse förklarat där dom stora exemplaren stod. Hittade dom och många fler. Livsfarligt att kasta ett öga in i skogen, svamp i massor! Tog dom stora exemplaren och traskade vägen fram några meter. Fann en svamp som jag tyckte såg bekant ut. Jodå, när jag kollade undertill så var taggarna där, blek taggsvamp. Har bara funnit väldigt små exemplar av dom förut men dessa var riktigt stora. Några 7-8 cm i diameter över hatten. Här kan ni lära er mer om svamp. Tycker själv att det är en riktigt bra sida.
Nåväl, nu var korgen proppfull och väldigt tung. Kändes som om jag fick löpa gatlopp mellan alla svampar som skrek: ta mej med!! Det var bara att gå rakt fram och inte se åt sidorna. Lyckades ändå se fler taggsvampar. Ska ta dom i morgon.

En stor skål rödgul trumpetsvamp och trattkantareller. Mums!

Här syns några gula kantareller och taggsvamp.
Väl hemma så hjälptes vi åt att rensa all svampen. Sen blev det en smarrig svampsoppa med mycket grädde, smakrik ost, chili, lök och vitlök i. Som pricken över i:et tog vi varsitt glas gott rött vin.
Vi firade både all svampen och att vår ene kise, Belse återfunnits. Han hade nog bestämt sig för att skrämma skiten ur oss. Kom inte in i går kväll när vi kallade och syntes inte till på hela dagen. Jag har cyklat och kollat i dikena för att se om han låg påkörd där. Men nej. Hade just bestämt att det måste vara något djur som tagit honom. När jag plockade in tvätten i kväll så kom han plötsligt fram och såg en aning undrande ut när jag hojtade till: där är du ju! Klart jag är, vad skriker du för? Lättnad!!
Alltså två anledningar att fira.
Vad har ni för anledning att vara glada i kväll?

7 kommentarer:

  1. Visst blir man lycklig av att hitta så mycket svamp.
    Har lite svårt att känna mig glad ikväll när det varit tjuvar i farten nere vid vår sjö och stulit fiskegrejor för pojkarna. Jag såg bilen som körde ner till sjön för jag var i svampskogen men kunde tyvärr inte se reg.numret.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Helt underbart!! Smaskens!Min anledning för att fira i kväll är att... ja? vet inte faktiskt..

    SvaraRadera
  3. Det är så roligt när man hittar svamp och det är gott i maten också. Rena lyxen.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Va härligt vi hitta också massor av svamp igår /Kram

    SvaraRadera
  5. Så mycket svamp ni hittat!
    Mina kort så gör jag med datorns hjälp.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  6. Oj vad mycket svamp. Jag är lite larvig och plockar helst bara gula kantareller. Tokigt kanske !! Idag blev jag glad över alla lingonpåsar vi lagt i frysen. Det är underbart med lingonen Tommy har med hem från Norrland. Kram Eva

    SvaraRadera
  7. Grattis till all svampen du hittade.
    Du har fått en award av mig se på
    skattkista.bloggspot.com

    SvaraRadera