söndag 4 september 2011

Vilket väder!

Tro det eller ej, idag har vi haft sol! och värme! Otroligt! Det var ett tag sedan vi hade en så fin dag. Naturligtvis blev trädgården platsen för dagens aktiviteter när nu solen sken över oss. Klippte ner en risig libbsticka och vips så syntes den sista liljan vars blomning verkligen låtit vänta på sej. Den är otroligt vacker och vilken doft! Ja, jag vet. Ni som har sett vad jag skrivit om liljorna förut vet att vi köpte en gul lilja. Det blir inte alltid som man tänkt. Nu blev det i stället tre med olika rosa och röda färgställningar. får väl försöka hitta en gul nästa år.

Flera blommor slog ut på en gång.

Här ovan är markbiten för vårt nästa trädgårdsprojekt. Nu är det bara en åkerbit, men på vår tomt. Varje år måste vi (läs Hasse) gå över stora delar med en röjsåg. Mördande tråkigt arbete och dessutom fick han ont i ryggen av det i år. Det var därför inte så svårt att övertala honom när jag kom med min nästa trädgårdsidé. Vi ska köpa olika sorters gräs plus några rudbeckior och kanske lite annat som blommar. Det ska vi påta ner här ute och försöka få fart på så det inte blir några mellanrum som behöver röjas. Tar säkert några år men bättre sent än aldrig. Funderar på att sätta lite bambu där också.
Tog några foto i växthuset också idag men batteriet i kameran tog slut så jag kunde inte lägga in dom i datorn. dom kommer i morgon.
Nu är söndagen slut och i morgon ska vädret återgå till det vanliga, dvs. regn. Hoppas meteorologerna har fel.
Ha en bra måndag! Kram och god natt!

4 kommentarer:

  1. Ja det var en underbar sommardag, men jag körde till Norge och där är det +12 grader och spöregn...Startade i shorts och slutade i yllekofta. Vad roligt med en ny ide till trädgården, det kommer att bli jättefint är jag säker på.

    SvaraRadera
  2. Men liljan är supersnygg trots att den inte är gul.
    Jag hade besök av ännu en bloggvän i går och vi satt ute och fikade och hade det jätteskönt i solen. Fick även en hel del växter av henne och hon av mig.
    Önskar dig en bra arbetsvecka.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Så kul! Det nästan kliar i mina händer att få hjälpa till. Tänk att få röja och anlägga något nytt på ett så pass stort område, helspännande. Och det tar ju faktiskt mindre tid med blomsterbädd än gräsmattor :)
    Liljan var vacker, undrar om jag inte ska ha den samma någonstanns. . .

    SvaraRadera
  4. Vilken vacker lilja, jag hade blivit glad om jag hade en så fin, min vita har liksom "krympt" bort...
    Vilket projekt där på åkern! Skall bli kul att följa!
    Agneta kram

    SvaraRadera