söndag 13 mars 2011

Några minuters sol

Igår hade vi några minuters sol. Idag är det väldigt grått. Det var trots allt plusgrader och kändes faktiskt vår i luften igår. Idag har jag inte känt på vädret. Fåglarna har också börjat sjunga mer. Nu i helgen har jag vaknat av att dom hållit konsert i shersminebusken under sovrumsfönstret. Ett annat vårtecken som jag såg var tre tranor som kom flygande över huset. Varje år har vi ett tranpar som håller till på ängarna runt huset. Undrar när dom kommer?
Jag tog mig i kragen och putsade alla fönster på nedanvåningen igår eftermiddag. På ovanvåningen behöver jag inte putsa för dom ska vi byta ut i år.
Fönsterputsning är en av dom tråkigaste grejer att göra i ett hushåll anser jag. Då förstår ni säkert att det inte slits så mycket på våra fönster. Under den mörka årstiden kalkylerar jag helt kallt med att: gäster på kvällen = jag behöver inte putsa eftersom det ändå inte syns. Sen måste jag erkänna att det har blivit bättre med åren efterhand som vi satt in fönster med endast två sidor och utan repor i glasen. Det är sådana jag ska få på ovanvåningen nu. Det behövs eftersom här uppe är inga gäster och då kan ni ju räkna ut hur ofta dom fönstren putsas eller...? Nåja när det väl är klart och vi obehindrat kan se ut genom klara fönster är jag mycket nöjd. Vad är det tråkigaste ni vet som måste göras i ett hushåll?
Måste också visa min bordsdekoration som jag gjorde till Hasses födelsedagsfirande. Den är gjord av två Forsythiakvistar, delar av gamla ljusmanschetter och lite blingbling jag hittade. Köpte också två söta keramikhjärta i blomsteraffären.
Jag blev nöjd med den. Har kommit på att det inte behövs så mycket men är skojigare med ett sådant här blickfång där man kan upptäcka små saker under tiden man sitter där och äter/fikar än en blombukett och två ljus. Det är åtminstonde min åsikt och sen är det ju roligt att komma på olika dekorationer. Naturen är bra att använda. 

5 kommentarer:

  1. Solen och molnen håller en diskussion just nu som jag hoppas solen vinner!

    SvaraRadera
  2. vad som jag tycker är tråkigast är allt som inte är matlagningen eller inredning. Jag älskar att laga mat men hatar att diska!
    Jag tillhör dem som inte gillar att städa alls. Igår tvingade jag mig till den vanliga lördagsstädningen. Har ett större fokus på ett av rummen i ett mentalt schema som inte följs slaviskt. I går var det fokus på badrummet som blev skurat från golv till tak. Det är en skön känsla när det är rent - får ta det som belöningen för slitet.
    Tyvärr är det så att det är kroppen som tvingar mig till att förstöra lördagarna med att städa. Orkar inte efter jobb och behöver en dag på mig att vila upp...
    Söndagar är det tvätt som gäller.

    Om jag får god ekonomi ska jag betala någon för att städa till mig istället för att plåga min egen kropp var vecka. Visserligen drar mina döttrar sitt står till stacken men...

    SÅ på tal om fönster - bra jobbat!!!

    SvaraRadera
  3. Vad duktig du är med fönsterputsning. Jag hade ett "mirakelmedel" på vårat köksfönster, och nu är det helt flammigt. Går inte bort, inte ens när en firma var här och försökte. Vilken trevlig bordsdekoration, speciellt med flaggorna.
    Hoppas att du får en bra söndag eftermiddag!

    SvaraRadera
  4. Vad jag tycker är tråkigast när det gäller städnig är att städa toaletterna och bad och dusch utrymmen. Det värsta jag vet är toalettborstar!! Torka av skåpluckor är ingen hit det heller! Så fina orkideer du har i fönstret! Förstår inte varför dom inte trivs hos mej! Men jag har en som trivs.... en dr Westerlunds blomma. Tog ett skott från den idag och satte i såjord. Tomatfrö har jag också petat ner idag. Ha det så gott!

    SvaraRadera
  5. Hm, det blir hårt där mellan fönsterputsning och strykning...gillar inget av det. Nu har vi lite jobbiga fönster för man kan inte vicka in dom, måste alltså stå på utsidan och tvätta vilket i och för sig går bra på nedre plan, men liiite jobbigt känns det att stå på en stege och ta övre planet

    SvaraRadera