söndag 9 oktober 2011

Frost

Har städat ännu en runda i växthuset. Drog upp tre tomatplantor som inte hade fler tomater att ge. Men ännu finns det flera stycken som ska mogna på andra plantor.
I natt har det frusit ordentligt här. Hasse la över våra dahlior i går så dom har klarat sej. Det ser ut som en stor vit orm har slingrat in i trädgården. Tyvärr så glömde jag att det måste vara luft mellan det man lägger över och kylan. Det innebar att när jag lyft på täckelsen så var det massor av blommor som frusit för dom tryckts ner av fiberduken. Jag plockade in alla friska fina blommor och har nu flera vaser med dahlior inomhus. Säkert har jag också flera tvestjärtar inomhus eftersom dom gillar dahliorna.
Här är en bukett med gula pom-pom dahlior.

Dom här dahliorna gillar jag verkligen.

Här syns vår stora mask som Hasse kämpade med att få på plats i går kväll.
Så här vackert väder var det här i morse. Nu har molnen hopat sig så det blir kanske inte så mycket frost i natt.

6 kommentarer:

  1. Frosten kommer smygande ibland precis som vintern för SL och annan tågtrafik :)
    Vackra dahlior de röda.

    SvaraRadera
  2. Det var en mask som heter duga! Här har också varit frost inatt. Ska åka till kolonin i veckan och se hur växtligheten har klarat sig där. Har plockat frö från mina röda lejongap idag. Lejongap har jag inte haft innan men dom har blommat hela sommaren med mörk röda sametsliknande blommor hela sommaren så nu är dom en klar favorit hos mej! En härlig söndag till dej!

    SvaraRadera
  3. Det är för tidigt med frost tycker jag. Tommy satte in en värmare i växthuset men det blev nog aldrig så kallt. Nu ska det ju bli regn istället. Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Frosten tycks ha bitit till i hela Norden inatt. Nu får du ju många fina buketter att njuta av inne. Jag irriterar mig över att jag är så snål när det gäller att hämta in det som blommar, jag går ju ändå inte ut och ser på det. Bättre att få det in så man ser dom.
    Finväder, vilken tur du har, här regnar det... men det är klart, tio gånger bättre än snö.
    Ha det gott :)

    SvaraRadera
  5. Vi hade också frost, jag såg att det var vitt på marken när jag var upp en sväng tidigt på småtimmarna.
    Lycka till i morgon på operationen, skönt att få det överstökat.
    kram!

    SvaraRadera
  6. ni bor verkligen jättefint!

    SvaraRadera