lördag 8 oktober 2011

Sol!

Då var det åter dags för en ny solig lördagmorgon. Solen skiner från en klarblå himmel här hos oss idag. 
Minns ni melonplantan som snigeln åt upp för oss för ett tag sedan? Den hade producerat hela 1! melon. Jag närde ett fåfängt hopp om att den lille stackaren skulle mogna i fönsterkarmen inomhus när den nu så grymt blev berövad sin näring ur jorden. Jag är ju som sagt en obotlig optimist. Häromdan såg jag att den börjat ruttna lite i ena kanten. Tänkte kasta den direkt men kände att den faktiskt var rätt mjuk. OK, fram med kniven och dela. Titta vad som hände. Fint gult fruktkött och som den smakade! Mmm, så sött och gott.
Vi har som sagt ett underbart väder här idag. Sol, sol, sol och fantastisk hög klar höstluft. Tog en runda i trädgården med kameran innan frukost. Här ovanför är det lila, ser blå ut, höstaster som blommar.

Det har fortfarande inte frusit hos oss och det tackar vi för. Dahliorna är alltså ännu så vackra. Den här ser ut som om varje kronblads yttersta spets doppats i vit färg.  

Dom här gula dahliorna har blommat väldigt rikligt och håller på att kväva en buske som står vid sidan om. Vi har bundit opp dom men dom är starka och tar snöret med sej över den stackars dahlian som står vid sidan.

Färgerna på det amerikanska blåbäret är njutbara.

Hittade en blomma som jag normalt inte blir glad att hitta, maskrosen. Just idag fann jag fröställningen mycket vacker. Den är som en blomma i sej.

Höstens sista ros falnar men är fortfarande vacker tycker jag.

Kunde faktiskt känna doften av kaka på höstlöven från vår nyplanterade Katsura.

Efter trädgårdsrundan blev det en god frukost med youghurt, nötter, frö, blåbär, jordgubbar och en bit mandelbröd med ost och smör.
Hoppas att er lördagmorgon har varit lika bra som min.

3 kommentarer:

  1. Just nu skiner solen hos mig också. Men det är kallt, inatt har de lovat frost hos mig. Då ryker väl de sista blommorna.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Kan det bli bättre, knappast! Härligt!

    SvaraRadera
  3. Härligt höst här också idag fast det blåser. Vi har plockat undan allt som ska in så nu kan resten av tiden ute innan snön bara njutas. Tänker din melon smakade himmelskt, liksom din frukost som ser riktig god ut, mandelbröd? berätta mera!
    Vilken perfekt höstaster du visar, inte minsta meldugg, det får alltid mina, suck. Och dahliane, verkligt flotta, min flyttade in idag den faståan den ännu inte har blommat. får hoppas på bättre tur nästa år.
    Ha en fin lördagskväll :)

    SvaraRadera