lördag 21 maj 2011

Härliga lördagmorgon

Jag har skrivit någon gång förut att fönsterputsning inte är min favoritsysselsättning. En annan sysselsättning som jag gärna hoppar över i det oändliga är rengöring av ugnen. Tvi vale, så tråkigt. Fort ugnsren, man domnar nästan bort av ångorna och bränner sig garanterat någonstans på armarna när urtorkningen ska ske. Nu har jag funnit det idealiska sättet att städa ugnen. Vi var på städparty för ca. 1,5 vecka sedan. Ett företag som heter Prowin visade sina produkter hemma hos min mor. Som vanligt när jag ska gå på sådant försäkrar jag mig om att det inte är något köptvång. "Jag ska inte köpa något"!!! Gissa vilka som åkte därifrån och hade beställt grejor för 1700:-? Jo, det var allt vi. Bland annat köpte vi ugnsrengöring. Hasse hämtade sakerna inför städningen i går. Han var mycket nöjd och när jag kom hem sken hela huset. På kvällen smetade jag ut ugnsrengöringen. Idag på morgonen provade jag at torka av den. Mycket enkelt. Nu försvann inte allt det ibrända med en gång så jag har lagt på ett nytt lager. Jag är i varje fall utan brännsår och andningsproblem. Skönt.
 Här är offret för mitt nya städdille. Har lagt på ugnsrengöringen även ovanpå och sedan plastat in den så den inte torkar ut. Det var mycket lätt att torka bort även svarta ränder som suttit stenhårt fast på glashällen.
 Ugnsluckan, som ni ser inte så där välstädad. Då har jag ändå använt rengöringen en gång. Ni kan ju fantisera om hur det såg ut från början.
Vanten av microfiber som används att torka bort smutsen med behöver nog genomgå en ordentlig rengöring efter detta tuffa jobb.
Resten av förmiddagen har gått åt till en joggingrunda på 50 minuter, hänga en maskin tvätt och lösa melodikrysset. Jösses vad jag är energisk!

1 kommentar:

  1. Ja du har verkligen energi, ta vara på den! Min ugn är inte så illa, gallret kör jag i diskmaskinen, och så torkar jag ut brända kolklumpar ibland...
    Fönsterputsen tar gubben...

    SvaraRadera