måndag 15 augusti 2011

Entusiaster

För ett tag sedan var vi på besök hos några entusiaster. Det var Hässleholms järnvägsmuseum, inrymt på armémuseet. Ett gäng entusiaster håller på att bygga upp Hässleholms kommun som det såg ut i början av 60-talet. Inte hela kommunen utan det kretsar runt byggnader och gator som ligger i anslutning till järnvägen. Jag hade inga stora förväntningar på besöket men tyckte väl att det hörde till att se ett museum som finns i kommunen. Det blev ett riktigt trevligt besök och ibland rent av nostalgiskt. Dom som arbetar med detta är jätteduktiga. Jag som trodde att det var ett gäng vuxna män (faktiskt inga kvinnor) som lekte med tåg. Blir nog ett nytt besök om något år eftersom min uppväxtby, Bjärnum, också är på gång att byggas. 
Hässleholms järnvägsstation.

Här syns järnvägsgatan. Tvåvåningshuset i mitten och det lilla huset till höger är fortfarande kvar.

Sösdala järnvägsstation.

Hovdala slott.

4 kommentarer:

  1. Festligt! Beundrar folk som har så mycket entusiasm i sig.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Ingen som kan tro det men en gång i tiden ville jag bli tågvärd! : Kanske det var lika bra att inte det blev av! Det visste jag inte att fanns ett järnvägsmuseum i Hässleholm. Javisst är det kul att titta på sånt speciellt om man är från platsen också. Vilket arbete det ligger bakom att bygga upp dom här gamla fina miljöerna. Sånt gillar jag att titta på! Ha en fin dag1

    SvaraRadera
  3. Har missat att läsa din kommentar hos mig, såg den först nu. Hoppas det blir fint en dag till under er semester så ni kan besöka mig och min familj. Det skulle vara jätteroligt om vi kan få till en eftermiddag tillsammans.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. åh, sånt där tycker jag är roligt att kika på!

    SvaraRadera