fredag 19 augusti 2011

Röda rosor och blåa bär

Igår var vi i Kristianstad på Växthuset. Det är ett stort och mycket välsorterat växtvaruhus. Vi körde dit för att inhandla rosor. Jag har fått för mej att vi ska ha rosor i vår trädgård. Har inte haft det på många år. Det stod en klngros här när vi flyttade hit. Tyvärr beskars den lite kraftigt och efter några år ville den inte mer. Vi har haft några små krukrosor som jag satt ut i rabatten. Dom lever några år i bästa fall. Nu skulle det ändras på rosfrånvaron här. Vi fick reklam från Växthuset och dom sålde tre rosor för 200:-, riktigt billigt tyckte jag. Min käre make var inte lika entusiastisk men insåg efter att ha sett dom ursprungliga priserna att det var ett klipp vi gjorde. Biltema ligger mitt emot Växthuset och där hade dom spaljebågar för 90:-. Vi köpte en sådan. Jag gillar inte att ha växter upp mot huset då huset inte mår bra av det. Det slank ner lite annat smått och gott i blomsterväg också, dagliljor gul och röd, flox, silvervinda och tre andra blommor som jag inte minns namnet på. På kvällen provade vi med rosbågen på olika platser. Efter goda råd från mina tillkallade föräldrar blev det bestämt varvi skulle ha den och ungefär var växterna ska stå. Rosorna heter Sympathie, Awakening, och Maxima, två kläng och en buskros. 
Här står våra nyförvärv tätt tillsammans eftersom det blåser.

Här är tre växter som jag satte i en kruka på trappan. Sommarblommorna började se hängiga ut.
Vi har inte hunnit plantera våra rosor och dom andra blommorna än eftersom vi idag hade bestämt träningspass på gymmet till klockan tolv och innan dess städade vi. Vi tog faktiskt en rejäl sovmorgon idag också.
I eftermiddag gjorde vi något som jag aldrig skulle ha anat att jag kunde kalla roligt. Vi plockade blåbär. Jag är verkligen ingen bärplockare, speciellt inte såna små eländiga bär som blåbär. Det tar ju evigheter innan botten på spannen är fylld. Nu har jag funnit en lösning på det. Lösningen heter amerikanska blåbär! Just det 3-4 gånger så stora som dom vanliga blåbären. Gissa om det gick undan. Dessutom är dom odlade i långa praktiska rader där man om man hittar en bra buske kan sätta sig ner och fylla spannen i lugnt tempo. Inget gott som inte har nåt ont med sej, dom är ju gratis i skogen men det är värt att betala en slant när man kan plocka nästan 4,5 kilo på en timme, eller hur? Lättrensade som attan också. På 30 minuter var dom rensade och stoppade i frysen. Ja, inte alla, en del hamnar på yoggin i morgon.

 Ser ni så många bär där är? Stora och goda. Det blev nog några hekto i magen också.
 Här är kvinnan som har blåbärsodlingen. Hon sa att ni var välkomna in på hennes hemsida som man kunde hitta om man sökte på blåbär i Örkelljunga.
Mmmm! så gott! Det blir till många frukostar och tårtor. Blåbär är bra för dom är fulla av nyttiga antioxidanter.
Fick frågan bland kommentarer i mitt tidigare inlägg om vad fiberhusk är? Det är pulvriserat psylliumfröskal, garanterat naturlig produkt. Finns att köpa i en vanlig mataffär med bra sortiment. Det gör att smeten/degen håller ihop utan vetemjöl och att brödet blir saftigare. Glutenallergiker använder det när dom bakar, därför kan man hitta det bland dessa produkter. Vi tycker inte att det tillför någon smak men smaken är ju som bekant som baken: delad.

4 kommentarer:

  1. Så mycket fint ni köpt till trädgården, rosorna kommer att blomma fint.
    Visste inte att det fanns självplockning av amerikanska blåbär?
    Ni är så välkomna att hälsa på nästa vecka. Jag skickar ett mail till dig på söndag. Orkar inte nu och imorgon är jag borta hela dagen.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med ...blåbär är inte roligt att plocka i skogen så jag köper färdigt också.
    Vackra blommor du köpt och planterat!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  3. kanske ska jag anlita dig att komma och fixa blommor i min trädgård ;)

    SvaraRadera
  4. Lycka till med rosorna. Har oxå erfarenhet av amerikanska blåbär under mitt äktenskap och de är bara så goda!!! Kram

    SvaraRadera