måndag 15 augusti 2011

Skogspromenad

Tog en liten runda i skogen i eftermiddag. Nu på hösten blir sånna små rundor gärna väldigt tidskrävande. Varenda buske måste ju gås igenom. Det kan ju finnas svamp under den.
Idag var faktiskt tanken att jag skulle plocka svamp när jag gick ut. Som bekant brukar man ju hitta mest när man inte har något med att ha den i. Jag hittade lite grann och just nu doftar hela huset förföriskt eftersom den står på spisen. Smörstekt svamp är läckert!
 Det här är en svamp av rejäl storlek. Tyvärr, inte ätlig. Tror det är en pluggskivling. Förr räknades den som en god matsvamp men svampböckerna omvärderar svampen ibland. Just denna är nu giftig!
 Den här är däremot ätlig. Vid sidan om korgen står en Karl Johan. Även här blev det tyvärr lång näsa. Den såg så fin ut men innehöll en hel by för maskar.
 Visst är det vackert när man hittar dom små godingarna stående så här i gräset.
 Detta blev dagens skörd. Mest vanliga gula kantareller, några bleka kantareller, en taggsvamp, en aspsopp och fyra trattkantareller. Det är nog för tidigt för trattisarna än men dom här fyra visste inte det.
I förmiddag hade vi ett jämt strilande regn och vad är då bättre än att sträcka ut sig på rygg i soffan och sova? Morris gillar i alla fall det.

7 kommentarer:

  1. ah så underbart! ser smarrigt ut. jag har också hittat taggsvamp, trodde det var för tidigt för den med! men icke! tackade och tog emot! :-)

    SvaraRadera
  2. Visst blir man lycklig när man hittar svamp i skogen. Gäller att inte trampa på de små.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Vilken skörd !!!! Tommy var en sväng idag men hittade bara ca tio gulingar. Vi får nog ut och leta nästa vecka. Dottern har ju fått ihop 9 1/2 liter !! Hon fick "blodad" tand. Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Nu får jag verkligen ta mig i kragen och gå ut i skogen. Ser ju helmums ut :)

    SvaraRadera
  5. Morris vet hur man skall njuta när regnet strilar ner ute!
    Och vilka härliga kantareller, det är ju så kul att plocka svamp. Jag kan inte heller gå förbi en buske utan att titta, det är spännande.
    Karl Johan har jag inte sett en enda hittills i år. Synd att den fina var uppäten undertill!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Hittar bara flugsvamp...var är alla kantarellerna? Ser gott ut, hoppas det smakar på en kvällsmacka. Kan dom frysas?

    SvaraRadera
  7. vilken bjässe till svamp! men de där underbara goda gula skönheterna, de vill jag också ha! känner tyvärr inte till ngn svampskog

    SvaraRadera