fredag 28 januari 2011

Fundering

Har lite funderingar kring en grej jag läste i tidningen i morse. Vet ni om att vi kastar frisk mat för miljoner varje år?
Under många år har alla förståsigpåare högt och tydligt talat om för oss att vi absolut inte får förtära något som helst efter "bäst före datum". Knäckebröd två dagar efter detta datum, aja baja!! Kasta!! Bär ut det med tång. Ett tag kunde man nästan tro att det var lika med minerat. Något kanske exploderade efter  DATUMET. I vart fall blev vi säkert jättesjuka om vi åt eller drack mjölk som det stod 22:a på när det var den 23:e.
I vårt hushåll har vi aldrig brytt oss så mycket om alla förståsigpåare. Vi har luktat och smakat oss fram. I knepiga fall har vi testat med katten. Det katten äter är garanterat färskt.
Nu har man ju från högre makt, jordbruksminister och miljöminister minsann, kommit på den revolutionerande nyheten att vi kan smaka och lukta innan vi kastar!! Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Här har man ägnat massor av år att försöka uppfostra oss på ett sätt och nu tror man att bara för att två ministrar säger det så gör hela svenska folket tvärtom. Bah! Det kan dom glömma. Dom kommer säkert att få hålla på lika många år med detta. Såvitt dom inte helt sonika tar bort "bäst före datum". Då tvingar dom människan att lukta och smaka. Men säg den minister som skulle våga införa nåt sånt.
Apropå "bäst för datum" hittade jag denna bild på nätet. Där kan man snacka om att bäst före har passerats.

9 kommentarer:

  1. Ja visst är det knäppt att kasta mat som det inte är något fel på bara för att bäst före datumet har gått ut. Nej vi gör precis som ni, går efter lukt och smak. Ha ha kan kanske bli lite svårt att få den karetan att starta! Men skam den som ger sig! Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  2. Ha,ha, ja visst är det så! Vissa här hemma går enligt datum, vi förståndiga efter lukt och smak. Ha en trevlig fredag!
    ;)

    SvaraRadera
  3. Vi gör precis samma som du! LUKTAR och testar!!!
    Dock inte på katten.... :O)!
    Har så gjort i alla år!

    SvaraRadera
  4. Det där har jag alltid struntat i. Eller ja, lite i alla fall. Sånt som jag inte riktigt förstår mig på, sånt som kommit hit till Sverige från andra länder och är nytt för mig, tar jag det lite försiktigt med. Men annars, det är ju bara att lukta, om man har det sinnet i behåll.
    Jag håller helt med dig och lite har det varit och är att underskatta oss kollektivt allihopa....låt oss försöka använda det förnuft vi har!!!

    SvaraRadera
  5. Mina barn är petiga och sitter och läser bäst före datum på varorna, men ofta går det ju att äta dem någon dag längre än angivet datum
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Sitter och läser ditt inlägg med ett leénde på läpparna! Du har så rätt, så rätt!
    Här i affärerna (i finland) får dom inte rea bort matvaror som har "bästföredatum" i morgon! Allt ska säljas till normalpris till sista dag och sedan slängas!
    Hu jeda mej....
    Ha ett trivsamt veckoslut!
    V.

    SvaraRadera
  7. Bra ide´ med katten ! Testa på vår hund är nog inte lönt för han äter allt. Det är inte lätt när en del säger si och andra så.
    Ha en trevlig helg !!! Kram Eva

    SvaraRadera
  8. Detta diskuterades vilt på jobb i dag vid fredagsfrukosten. jag har fullt upp med att få mina döttrar att äta yoghurt som är en dag gammal och den är redan sur. Var har vanligt sunt förnuft tagit vägen... Önskar dig en trevlig fredagskväll!

    SvaraRadera
  9. Sant, vi luktar och kollar också konsistens. Inget konstigt. Men det finns ju de som bara slänger...allt. Utan omsvep. Tyvärr är det nog ofta din och min generation lite väl bortskämda när det gäller mat.

    SvaraRadera