söndag 30 januari 2011

Koll i trädgårdskällaren

Vi har en källare där vi sätter ner övervintrande blommor. Vi har också alla trädgårdsredskap och plantjord där nere. Allt detta får samsas med målarfärg och penslar. En bänk för varje. Där är kallt men inte frost. I dag var jag ner där och kollade läget. Fuchsian var död. Det var ingen kvalificerad gissning att den inte skulle överleva. Den såg trist ut redan i höstas.



Olivträdet såg helt OK ut. Ska bara klippas ner lite men det får vänta ett tag till.

Agapantusen såg däremot inte så rolig ut. Mycket blött? visset och en aning mögligt. Plockade bort allt det vissna och blöta och det har faktiskt kommit en hel del små ljusgröna blad. Den klarar sig nog.

Här hänger dahlieknölar och väntar på att få komma ut i jorden.

Gladiolusen väntar dom också.
Eftersom det var fint väder tog jag en runda med kameran i trädgården. Här kommer lite bilder därifrån.
Fortfarande så mycket och hård snö att det inte går att öppna dörren till växthuset. Men varför ska vi göra det redan.
Snön har gått hårt fram, en trasig ruta.
Som en påminnelse om att vintern faktiskt inte överger oss ännu hittade jag denna is som kom ur stupröret.

5 kommentarer:

  1. Otroligt att du har snö kvar - här är total barmark! klippte ner mina pelargonier förra helgen, nu får jag se om de överlever källarvintern. Min Agapantus ser ut som din - det finns hopp!

    SvaraRadera
  2. Det kliar rejält i trädgårdsfingrarna nu. Agapantusen slängde jag förra året, fick ju aldrig några blommor och när jag ser dina gladioler kom jag på att dom har jag glömt, men var... men dahliorna, dom har jag koll på. Nåja, jag hoppas få njuta synet av dina :)

    SvaraRadera
  3. Nu börjar man bli lite sugen på fröer och sånt. Har inte kikat på mina pelargoner än. Hoppas de lever. Vi har en matkällare under köket med en lucka i golvet. Där nere är dem tillsammans med saft och sylt och......Dahliorna ligger nedpackade i en flyttlåda med torvmull i. De brukar klara sig bra där. Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Så många fina och värdefulla växter du har övervintrat! Jag är imponerad. Är du riktigt säker på att fuchsian är död, jag har för mig att dom kan se mer än stendöda ut och ändå vara liv i så småningom.....

    Tack, tusen tack för det kloka tipset att sätta nålarna lite utåt i staden på knyppelspetsen, det blev verkligen skillnad, jag känner mig mycket nöjdare nu! Bilder kommer senare!

    Hur länge har du knypplat?

    Kram
    Agneta

    SvaraRadera
  5. Vill också ha ett olivträd! Hoppas det blir vår snart, supersnart!

    SvaraRadera