lördag 29 januari 2011

Mitt senaste projekt

Jag hittade en ny trevlig blogg häromdan, Anelias hantverk. Där såg jag en kudde hon gjort av en gammal stramaljtavla. Kom då att tänka på mitt första broderi som var just en stramaljtavla. Jag var väl 17-18 år och bodde i personalbostäderna som tillhörde sjukhuset där jag arbetade. Vi var ett helt gäng som hade skoj tillsammans, festade och glammade. En av tjejerna broderade lite på lediga stunder mellan arbete och fest. Det såg skoj ut och hon lovade hjälpa mej. Sagt och gjort jag stegade iväg och köpte ett broderi, en sommarbukett med vallmo och blåklint. Jag var otroligt stolt över mitt verk då jag var klar. Lämnade in det hos en ramverkstad som ramade in det enligt alla konstens regler. Under många år hade vi den upphängd på olika platser i våra hem. Efter senaste renoveringen åkte den dock in i garderoben. Där låg den tills jag fick se Anelias kudde. Raskt plockade jag fram tavlan och frigjorde den från ramen. Jag kan intyga att rammakaren hade gjort ett gediget arbete. Den var inte lätt att få ut. Faktiskt klistrad på en pappkartong också. Jag ville gärna ha lite spetsar på kudden också. Kikade bland gamla knypplade spetsar jag gjort men som det inte blivit något av. Jodå, jag fann två spetsar som passade precis i längd. Dom var ursprungligen knypplade till att sätta på ljusglas. Tyg åkte fram ur tyglagret.
Nu hade jag alla delar. Det var "bara" att foga samman allt och Vips! hade jag en liten söt kudde. Sydde en egen innerkudde och satte dit blixtlås så att kuddfodralet blev avtagbart.
Inte så dumt om jag får säga det själv. Mycket bättre än att ha allt liggande på olika ställe till ingen nytta.
Tack Anelia för tipset!

2 kommentarer:

  1. Toppensnygg kudde. Kul att få tips från andras bloggar.
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  2. Tre flugor i en smäll! Den blev jättefin. Synd med sånt som bara blir stuvat undan, bättre att ha det framme och den kudden blir en prydnad var den än läggs :)

    SvaraRadera