måndag 10 januari 2011

Knyppling

Eftersom jag ännu inte skaffat ett förstoringsglas kan jag inte börja sy på mitt broderi. I helgen gjorde jag klart min nya outfit för utebruk, en mössa och ett par raggsockar. Mössan fick jag tips om av någon av er bloggvänner, minns ej vem. Sockarna i grått och lila och mössan i lila. Kom på att jag skulle piffa upp mössan lite så idag virkade jag en lila blomma som jag ska fästa på mössan med en vit och lila knapp i mitten. Knappen är hellre inte inhandlad.

Eftersom det känns väldigt tomt att inte ha något på gång började jag kolla i mina knyppelmönster. Där låg två mönster som jag köpte före jul och redan glömt att jag hade. Det är två rundlar som jag köpt via "svenska spetsar". Man kan använda lite olika tekniker och olika färger när man gör dom. Har ännu inte planerat vad jag ska använda dom till men det blir säkert något piffigt.

Första rundeln ska jag göra i färgerna ovan, gult, rött och svart.
När jag knypplar behövs en lampa för att kunna se ordentligt. Alltså tog jag min arbetslampa som stått på sybordet sen jag knypplade förra gången. Hasse byter just nu sladd på den!! Såg nämligen att vår underbare lille Morris använt den som tuggummi. Plockade fram förlängningssladden som också behövs och tittade för säkerhet skull lite extra på den. Jo minsann! om jag inte hittade ett ställe med en aning glipa i plasten. Denna förkärlek för sladd kommer att bli hans död en vacker dag. Undrar hur mycket ström en katt tål?

4 kommentarer:

  1. Va pysslig du är, härligt att sjunka ner och handarbeta lite, önskar jag kunde, men jag löser korsord ist. Fint set du stickat! Du kunde ju sticka ett par raggisar och lotta ut, jag hade deltagit på direkten*fryser*

    SvaraRadera
  2. Ska bli roligt att se vad du gör med rundeln när den är klar. Jag har ide´torka just nu, vet inte vad jag ska ta fram för handarbete. Är lite trött på att bara brodera. Har du något förslag.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. ojoj hoppas kissen hittar ngn annan hobby än att bita i sladdar :S

    SvaraRadera
  4. Du är så flitig - själv sliter jag med att stoppa upp julen på vinden. Tar lite var dag efter jobb... Lista på frö kommer snart! kram

    SvaraRadera