söndag 30 januari 2011

Minne från Wien

Måste bara visa den fina tavla vi köpte när vi var i Wien. Den har en liten historia också.
Vi köpte den av en gatuförsäljare som stod på fina gatan. Hasse såg den först. Vi har länge letat efter något lite lagom naket, OBS! inte porrigt, att ha på väggarna i vårt sovrum. Det skulle inte skada om det var röda och svarta färger i tavlan hellre eftersom det är färger som vi har i sovrummet. Det har inte visat sig så lätt att finna sådana tavlor. Vi behövde en stor och en lite mindre.
I Wien fann Hasse som sagt den mindre tavlan. Vi började prata med försäljaren, sa vilken tavla vi var intresserade av och då frågade han vad vi ville ge för den??! Försäljare brukar faktiskt ha ett pris på sina varor, förutom på loppis, enligt min erfarenhet. Det var ju inte direkt loppisstuk på dom. Han sa att han visste vad han ville ha men att vi ändå skulle säga ett pris. Om vi sa ett för högt pris skulle han säga ifrån, samma om vi satte förlågt så klart. Rolig snubbe. Nu kom oron, han har gjort dom här tavlorna, tänk om vi kränker honom med att sätta för lågt pris. Vi dividerade hit och dit. Jag tyckte 15, vi pratar euro, var lagom. Älsklingen är mer givmild så vi enades om att starta med det dubbla. Svaret vi fick var nej, för högt. Vi sänkte till 25, fortfarande för högt. Nu började det bli skoj. Ny sänkning. Denna gång 20, fortfarande för högt. 18 då? Nej, men nu närmade vi oss sa han. OK, 15? Ja! Vi fick den för 15 euro. Vilken tur att vi inte sa det från början, då hade vi aldrig fått veta om han verkligen gjorde som han sa, dvs sänkte priset eller.....? Han kanske hade sänkt det mer då. Vem vet och strunt samma, vi var riktigt nöjda. Vi fick precis en sån tavla vi ville ha för knappa 150 svenska kronor. Nu hänger den inramad och klar i sovrummet. Blir glad då jag vaknar på morgonen och får denna sensuella syn på näthinnan. Att det sen kostade mer att rama in den är en annan historia.

7 kommentarer:

  1. Jätte fin och ett sånt bra minne från er resa ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
  2. Eller hur? Ni var beredda på en summa och då spelar det ingen roll att spekulera. Den är fin och den är eran!

    SvaraRadera
  3. Hej Mimmi! Tack för din kommentar...den värmde...mer än du tror...jag har faktiskt börjat tappa följare pga av denna typ av inlägg!
    Ja, det är inte lätt att vara alla tilags inte! (ler)
    Fin och trevlig blogg du har, gillar tavlan ni köpte i Wien!
    Min blogg har en del seriösa inlägg den med, fast verkligheten låter jag speglas mest på min andra blogg
    www.jernsaxen.blogspot.com
    Fast Oumberligating är ju också en slags verklighet.....en episk saga i verklighetens vansinne!
    Ha en fin Söndag!
    Kram ifrån Oumberlige Peter!

    SvaraRadera
  4. Så vacker tavla! Den utstrålar så mycket kärlek och värme! Gillar den! Här skiner solen idag hoppas den gör det hos dej också! Fin söndag till dej!

    SvaraRadera
  5. Det är väl kul när man hittar något man verkligen vill ha och har önskat sig och det ser ut som man tänkt sig. Och intressant historia med prissättningen på tavlan, kul gubbe!

    Anelias blogg har jag också upptäckt, fast för ett bra tag sen, visst är den fin. Och vad du fick till det fort och lätt med kudden. Den blev jättefin och vilket stramaljarbete du gjort som första arbete!

    Och så nalla lite i sitt spetslager av knypplade spetsar, enormt. Jag sitter här och kastar och vrider och vänder mina 12 pinnar fortfarande, men det är kul.

    Jag har som uppgift att göra 55 cm av spetsen och det har jag gjort med råge, men jag vill ha en sån bit som verkligen är felfri innan jag blir nöjd.

    Jag tycker inte jag får till staden riktigt, men "fröken" sa att den går i regel inte att få HELT rak....några tips?

    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Riktigt vacker och lite med dans i sig !!!Ni gjorde ett fint och billigt köp tycker jag. Kram Eva

    SvaraRadera
  7. Vilken lycka att hitta tavlan som man längtat länge efter och till ett bra pris.
    Kram!

    SvaraRadera